Fons ES 03350 AUMLAA - Arxiu Unió Musical "La Aurora" de Albatera

Àrea d'identificació

Codi de referència

ES 03340 UMLAA ES 03350 AUMLAA

Títol

Arxiu Unió Musical "La Aurora" de Albatera

Data(es)

  • 1957 - ? (Creació)

Nivell de descripció

Fons

Volum i suport

55 m / l de prestatgeries, 469-Caixa (es), de les quals 60 caixes formen els fons administratiu i institucional. Només l'arxiu musical està descrit manualment, el formen unes 1.465 carpetillas (obres musicals).

Àrea de context

Nom del productor

Història biogràfica

Segons refereix el cronista d'Albatera, Jesús Aguilar Hernández (2002: 515), l'agrupació musical sorgeix en un temps una mica anterior a novembre de 1884, quan se signa el "Reglament de la Música d'Albatera". En aquesta ocasió, l'agrupació rep la denominació de "Progrés Musical", i assumeix la direcció Joaquín Valdés i Canals, professor de música, qui s'encarrega de la formació dels músics educands. Al voltant de 1918, l'agrupació actua sota el nom de "Erviti musical" i realitza els assajos al local del Casino de la mà del mestre Salvador Serna Serna. L'any 1928, s'elaboren els estatuts de l'anomenada "Societat Artística Musical", en el qual s'estableixen dues tipologies de socis: els anomenats protectors o benefactors i els artistes o músics. Segons Aguilar (2002: 516), com els estatuts apareixen sense ratificar, per la qual cosa hi ha la possibilitat que es tractés d'un projecte en curs.
La banda rep la seua denominació actual en temps de la República (1931) amb la signatura dels nous estatuts en termes similars als anteriors de la Societat Casino d'Albatera (Aguilar, 2002: 517).
A la mort del mestre Salvador Serna Serna al setembre de 1946, es fa càrrec de la societat el seu fill Joaquín Serna Serna.
Cap a 1952 assumeix la direcció, el músic militar de la veïna Catral, Joan Miralles Leal. Al llarg dels anys 1960, la banda sofreix un període d'inactivitat que no serà reprès fins a l'època de la transició (1977). En aquesta ocasió, Manuel Serna Berná assumeix les tasques de direcció musical. En les últimes dècades, la banda de música s'ha assortit d'un gran elenc de directors: Eduardo Peris Signes (1994-1995), Santiago Cinquè Serna (1995-2009), José Alberto Pina Picazo (2009), Daniel Gilabert Gil (2009 -2010), Ángel Lasheras Canals (2010-2012), i de nou, Santiago Cinquè Serna (2012-actualitat). En els últims trenta anys la Unió Musical ha estat guardonada en múltiples certàmens musicals, entre els quals destaquen: Segons premis a Benidorm (1985) i Autonòmics de la Comunitat Valenciana en 1989 i 1997; Premi Nacional de Camp de Criptana (Ciutat Real) el 1998; Primers premis en els certàmens provincials de la Diputació d'Alacant a Crevillent (1989), Biar (1997), Bigastro (2000), Elda (2002), Altea (2004), Redován (2013); Primers Premis en els certàmens Autonòmics de Xest (2002) i València (2013); Primer premi al Certamen Nacional "Ciutat de Cullera" (2009).
La Unió Musical "L'Aurora" està en possessió de la Medalla d'Or de la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana pel 125 aniversari des de la seua fundació (1882-2008).

Institució arxivística

Història arxivística

La història de l'Arxiu musical de la Unió Musical "L'Aurora" es remunta a la seua fundació a la fi del segle XIX. Gràcies a l'testimoni de Trinitari Berná, se sap que la seu original de la Banda de Música es trobava a la Casa Pòsit (anys 50) actual carrer Carlos Molina Núm 17. A finals dels anys 60, i segurament, com a conseqüència de les obres de construcció del Cinema Palau que van culminar en 1971, es va iniciar la destrucció de l'esmentat edifici del Pòsit. Diversos dels components de la Unió Musical van unir esforços per recuperar els béns de la desapareguda Banda de Música, entre ells: dos tubes, uns timbals, la bandera i l'arxiu compost per unes 20 caixes (unes 100 obres musicals aproximadament). Els materials es van traslladar a les dependències de la corporació municipal, i allí van romandre fins a la refundació de la Unió Musical en 1977. El seu inventari i classificació definitiva no començaria fins a mitjans de la dècada dels 90. Per aquest temps, estava emplaçat en una de les aules del pis superior del Casino i disposava d'unes 25 caixes aproximadament. Després de la inauguració de la Casa de la Música "Manuel Berná" a l'octubre de 1997, en el curs acadèmic 1998/1999 s'inicia el trasllat al seu emplaçament definitiu, (aula adjacent a l'oficina d'administració de l'Escola). En el curs acadèmic 2007/2008 s'habilita un espai a l'arxiu per a la docència, donades les limitacions d'espai de l'Escola de Música.

Origen de l'ingrés o de la transferència

El procediment d'ingrés a l'arxiu és del tipus extraordinari, sense termini ni periodicitat estipulada, tampoc s'estableix política de control documental alguna en forma de relacions de lliurament, per conèixer el volum de creixement anual. De manera habitual destaquen els procediments de compra o donacions de particulars.

Àrea de contingut i estructura

Abast i contingut

Si bé la Unió Musical "L'Aurora" es constitueix a la fi del segle XIX, gairebé la totalitat de les obres conservades en aquest arxiu abasta un arc cronològic que va des dels anys 1950 fins a l'actualitat. El gruix de la documentació està constituïda per còpies d'obres musicals per a les funcions habituals de la institució: música festera (pasdobles i música de desfilada), obres solemnes per processons, obres de concert per a banda, i en menor quantia música de cambra, música vocal, mètodes, etc.
El fons institucional el constitueixen: llibres d'actes, memòries anuals, contractes.
En l'apartat de Gestió administrativa, es troben els registres de socis, nòmines de professors, comptes i despeses de les funcions realitzades, estat dels comptes comptables, etc.

Valoració, destrucció i programació

No hi ha una comisió de valoració, selecció i eleiminació de documentaió. El personal d´administració y serveis conserva la documentació administrativa durant uns deu anys.

Ingressos

Les polítiques de nous ingressos s'estableixen en funció del nombre d'activitats musicals programades anualment, la mitjana d'increment de l'arxiu musical és d'unes 15-20 caixes cada any, l'arxiu administratiu de l'Escola de Música produeix al voltant d'unes 4 caixes fixes anualment.

Sistema d'organització

L'arxiu s'organitza principalment en tres fons: arxiu institucional, administratiu i musical. No s'empra cap quadre de classificació, tant l'arxiu institucional com l'administratiu està sense classificar. L'arxiu musical empra dos tipus de numeracions, la tradicional en la qual es numeren les caixes per ordre de creació i una altra anomenada "bis", en principi per duplicar aquelles obres que estaven en pitjor estat, però en crear un arxiu en paral·lel es necessita el doble d'espai, per la qual cosa aquesta proposta va ser desestimada.

Àrea de condicions d'accés i ús

Condicions d'accés

Es tracta d'un arxiu de titularitat privada, la consulta està restringida al públic en general. L'accés lliure està limitat a la presidència, el director musical, el director pedagògic i el personal d'administració i serveis. No obstant això, es permet l'accés a investigadors prèvia aprovació del president i la junta directiva.

Condicions de reproducció

Es permet la reproducció de les obres de domini públic (en general, si han passat entre 50 i els 70 anys des de la mort del seu autor), tal com preveu l'art. 26 de la Llei de Propietat Intel·lectual. Per a la resta de documents s'ha de demanar permís als autors o hereus corresponents. En referent a la documentació administrativa, el permís de reproducció ve determinada per la decisió de la Junta Directiva.

Idioma del material

Escriptura dels documents

Nota sobre les llengües i escriptures

Notación Musical/Castellano

Característiques físiques i requeriments tècnics

L´estat de conservació en genral es bo.

Instruments de descripció

Es utilitza un catàleg manuscrit d´obres musicals.

Àrea de documentació relacionada

Existència i localització dels originals

Existència i localització de reproduccions

Unitats de descripció relacionades

Descripcions relacionades

Àrea de notes

Nota

Com a mesures de conservació futuribles es contempla la digitalització de les obres manuscrites i el material més antic. Per norma general, quan alguns materials es troben en molt deteriorats es realitzen còpies per evitar manipular els originals.

Identificador(s) altenatiu

Punts d'accés

Punts d'accés per matèria

Punts d'accés per lloc

Punts d'accés per autoritat

Tipus de recurs

Identificador de la descripció

Identificador de la institució

Idioma(es)

Escriptura(es)

Fonts


  • AGUILAR HERNÁNDEZ, J. (2002). Historia de Albatera. Albatera: Ayuntamiento.
  • CERDÀ, M. (2005). Gran enciclopedia de la Comunidad Valenciana. Valencia: Prensa valenciana. Vol. 1.
  • LEAL, J. D. (2014). Les bandes de Música de la Comunitat Valenciana. Valencia: Ed. Gules.
  • PERTUSA RODRÍGUEZ, Mª. T., (2003). Manuel Berná García: vida y obra. Albatera: Ayuntamiento.

Àrea d'ingressos

Matèries relacionades

Persones i organitzacions relacionades

Related genres

Llocs relacionats